piatok 7. marca 2014

Juraj Červenák - Mŕtvy na Pekelnom vrchu

http://www.ikarus.sk/public/media/pamic/9788055608143.jpgPočet strán: 256
Väzba: pevná s prebalom
Vydavateľstvo: Slovart
Historická detektívka. Prvý prípad kapitána Steina a notára Barbariča, ktorí sú na stope zločinu v habsburskom cisárstve za vlády Rudolfa II. Na konci 16. storočia zúri v kresťanskom pohraničí vojna s Osmanskou ríšou. Turci sa pokúšajú preniknúť k bohatým banským mestám v hornom Uhorsku. Vojnového veterána Steina vyšlú do Štiavnice odhaliť zradcu, ktorý sa chystá nepriateľom ukázať tajnú cestu do dobre opevneného mesta. Pátranie ešte skomplikuje vražda miestneho šľachtica. Stein musí spojiť sily s mestským notárom Matejom Barbaričom, aby rozplietol klbko sprisahaní a zločinov, z ktorých mnohé siahajú hlboko do minulosti. Zdá sa, že všetko súvisí so zlorečeným Pekelným vrchom - mnohí veria, že sa na ňom zjavuje duch zhýralej meštianky, a po nociach sa tam rozlieha vytie psov, čo strážia bránu do záhrobia. 

Mŕtvy na Pekelnom vrchu je detektívka, ktorá vám má čo ponúknuť. Spolu s hlavnými postavami zažijete Uhorsko v roku 1598 a chtiac či nechtiac sa naučíte aj zopár historizmov, ktoré vám pomôžu vžiť sa do prostredia. Myslím, že táto kniha je určená pre tých, ktorí majú radi históriu a chcú si rozšíriť znalosti. No aj pre tých, ktorí uprednostňujú detektívnu zápletku. Bohužiaľ, musia mať obidve veci rovnako radi, pretože potom by z čítania nemali taký pôžitok akoby sa očakávalo. Druhou možnosťou je, keď vám nesadne štýl písania (ako mne) a budete na vážkach. Dočítať? Nedočítať? Rozhodne dočítať!

Autor sa snažil atmosféru daného obdobia priblížiť naozaj autenticky, nehľadiac na ľudí, ktorí sú slabé povahy. Najprv sa mi jeho prejav páčil (zo začiatku sa miernil a zazneli aj humorné hlášky), ale nastal zlom a všetko sa podľa mňa uberalo zlým smerom. Príbeh bol pútavý (nuž, klamala by som, ak by som tvrdila opak), ale mohol sa krotiť v čiernom humore (myslím si, že to bolo nemiestne a trocha to aj otravovalo). Spisovateľ tiež mohol ubrať na detailnom opise mučenia alebo priebehu skonu. Bolo to príliš krvavé a niekomu by z toho prišlo zle.

"Ak tomu dobre rozumiem, z príkazu vrchného veliteľa banskej oblasti musíme byť odteraz k dispozícii tu prítomnému  kapitánovi. Splniť každý jeho rozkaz, aj keby nás tu naskutku požiadal, aby sme mu vyprali šatstvo a vyglančili čižmy. Čo, ako vidím a cítim, neznesie odklad."
(str. 30)

Dej je sám o sebe dosť rafinovaný a zamotaný, preto by ste toto dielo mali čítať v úplnom pokoji. Môžete sa v ňom poľahky stratiť, čo nebude práve tá najšťastnejšia situácia. Nachádza sa tam veľa postáv, ktoré sa vnoria do zápletky a potom, keď na ne úplne zabudnete, sa znova vynoria, takže sa snažte čítať pozorne. Vyjasnenie prípadu vraždy v roku 1598 je veľmi zdĺhavé a aj sami vyšetrovatelia (ktorých som mala, napriek všetkému, rada) sa do svojich domnienok poriadne zapletú.

Môže nejako odvrátiť nebezpečenstvo? Nehovoriac o tom, že vojsť do opustenej štôlne bol zaručený spôsob, ako sa stať hrdinom jedného z tých príbehov "a odvtedy ho už nikto nikdy nevidel".
(str. 220)

Absencia vysvetliviek bol ten najväčší kameň úrazu. S niektorými slovami som sa stretla prvý raz. Možno je kniha určená pre historikov, no pre laickú verejnosť by boli užitočné poznámky na konci knihy. Nič také tam nebolo a to ma sklamalo. Nebavilo ma stále chodiť na internet kvôli knihe, ktorú si potrebujem v pokoji prečítať. Stále som mala prestávky, stále nové a nové slová, ktorých význam som si musela poznačiť, aby som vedela, o čom to vlastne čítam. Verím, že autorovi by nerobilo problém, ak by dielo doplnil o význam slov. Z jeho spisovateľského prejavu bolo rozpoznateľné, že sa v histórii vyzná a malé poznámky na konci strany alebo knihy by mu iba pridali k dobru.

Dielo má svoje plusy aj mínusy. K plusom patrí to, že spisovateľ sa vie dokonale orientovať v histórii a úžasne narába so zastaranými slovami. Na druhú stranu by som mu chcela vytknúť prílišný opis mučenia a skonu, v tomto mohol trocha brzdiť, lebo kvôli takým pasážam to nie je kniha pre slabé žalúdky. Absencia vysvetliviek je neskutočne citeľná a spomaľuje čitateľa. Zápletka je zas vynikajúco rafinovaná. Príbeh ako-taký sa mi páčil a vôbec som nevedela, ako to mám všetko dokopy hodnotiť, no rozhodla som sa nasledovne....

Hodnotenie: 3/5
 
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Ikarus.
Knihu Mŕtvy na Pekelnom vrchu si môžete kúpiť TU.

1 komentár:

  1. Anotácia ma zaujala, ale už z urývkov vidno, že to nie je moja šálka kávy. Nemám rada dlhé vety na 3 riadky, lebo potom, ako si napísala, sa dá ľahko stratiť. :)
    Fashion Happenss

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly