piatok 29. augusta 2014

Ethan Cross - Pastier

http://data.bux.sk/book/020/179/0201790/large-pastier.jpg Je sériový vrah. Je šialenec. Za suseda by ste ho určite mať nechceli. Je netvor, ktorý si myslí, že koná pre vyššie dobro. Svoje obete zabíja krutým spôsobom. Pre neho je to iba hra, ktorá sa skončí vždy rovnako: smrťou. Jeho myšlienky sú zvrátené, on si myslí, že logické. Ničoho a nikoho sa nebojí. Ľudí vníma ako hračky.... až kým sa nestretne s bývalým detektívom, ktorého mátajú dávne prízraky. Marcus Williams a Francis Ackerman ml. toho majú až príliš veľa spoločného, len s tým rozdielom, že jeden je policajt vo výslužbe a druhý je neľútostný vrah. Ako dopadne ich vzájomný stret? Marcus sa zaprisahal, že už nikdy nezabije človeka. Odišiel od polície a hľadá si miesto, kde by sa mohol natrvalo usadiť. Vôbec ale netuší, že v mestečku, ktoré si vybral za svoj domov,  vyčíňa masový vrah, Francis Ackerman ml., a vyčkáva na osudové stretnutie s ním. Čo od neho chce? Poruší sľub, ktorý dal sebe, aby zastavil toto monštrum? Ako do všetkého zapadá šerif mesta? Je to veľmi komplikované a autor v žiadnom prípade nepíše prvoplánovo. Kniha je plná nečakaných rozuzlení, ktoré sú dôležité na pochopenie deja. Keď som si dielo kupovala, netušila som, čo sa z príbehu vykľuje.

Pastiera by nemali čítať citlivé povahy. Spôsoby mučenia opísal autor dosť detailne. Občas som musela knihu zavrieť, lebo toho bolo moc a už dopredu som vedela, ako sa celá Ackermanova (vrahova) hra skončí. No niekedy ma prekvapil a ako postava bol nepredvídateľný. Nečudo, veď to bol psychopat, ktorý sa ničoho neštítil. Spisovateľ píše takým spôsobom, ktorý musíte mať radi, no na druhej strane, ani o tých zverstvách nechcete počuť, nieto ešte čítať. Tento príbeh je zabíjaním priam presiaknutý.

"Môj román, Pastier, je prvá kniha zo série thrillerov, tak som presvedčený, že by sa veľmi tešili fanúšikovia autorov ako James Patterson, Dean Koontz, David Morrell, Thomas Harris, Lee Child, a Jeffery Deaver. Táto úvodná kniha série je samostatný román, ale poskytuje čitateľovi náhľad do sveta Pastierskej organizácie."
autor Ethan Cross o Pastierovi

...lenže autor zabudol poznamenať jeden malý detail: Aj keď je to samostatná kniha, ten, kto príbeh číta potrebuje nevyhnutne ďalšie časti, pretože v závere prvého dielu sa otvorí veľa otázok, ale nenájdete žiadne odpovede. Vlastne, vy ste odkázaní na pokračovanie, lebo týmto dielom ste skoro na nič neprišli. (A to som si sľúbila, že si už nijaké série nekúpim). Je to smutné, hlavne pre čitateľa. Neviem, kedy bude druhá časť a či sa teda v slovenčine vydá. Záver ma úžasne nalákal na ďalšie knihy, a preto ma to sklamalo.

Nechcem sa púšťať do analyzovania masového vraha, lebo to by bolo nadlho. Prosto, bol to psychopat, ktorého k tomu dohnali okolnosti a detstvo. Možno, keby ako dieťa nezažil to, čo zažil, bol by iný, no to nevie nik s presnosťou povedať. Druhá hlavná postava, Marcus, má tiež temnú minulosť. Mal pomáhať a chrániť, no on si to prispôsobil podľa potreby. Je rovnako krutý ako to monštrum, čo na neho čaká? Podarí sa mu vybudovať nový život, či sa dá zlákať zlom, ktoré v sebe má? Alebo je všetko inak, ako sa mu zdá?

Zvláštne na Pastierovi bolo to, že postavy v diele robili divné rozhodnutia, ktoré som nevedela pochopiť. Teraz píšem o tom, že policajti mali nespočetne veľa príležitostí, kedy mohli vraha zatknúť alebo zastreliť, aby naďalej neubližoval ľuďom, no oni sa s ním iba rozprávali, a keď zistili, že takou cestou to nepôjde, (Nato mohli prísť skôr, veď bol veľmi nebezpečný a všetci to vedeli.) až vtedy ho chceli spacifikovať, ale skoro vždy bolo už neskoro a takýmto spôsobom im unikal dlhý čas. Viem, že spisovateľ chcel stupňovať napätie (to sa mu aj darilo), no mne sa to z pohľadu čitateľa zdalo čudné. Podarí sa im ho nakoniec dostať za mreže? Kto sa bude smiať naposledy? To, a ešte viac, sa dozviete, ak si prečítate knihu.

Ak mám dielo hodnotiť ako úvod do série, je sľubným začiatkom. Ak by som brala do úvahy, že je to samostatná kniha, už by som bola menej nadšená, preto budem Pastiera posudzovať ako časť celku. Príbeh bol plný zvratov a napätia, ktoré zaručene do trilerov patria, ale aj zverstiev, ktoré by až tak veľmi detailne opísané nemuseli byť. Niekedy som ledva prečítala pár stránok, pretože väčšina deja naháňala hrôzu. Prvý diel za sebou nechal otvorených veľa otázok a chcem mať pri sebe pokračovanie, aby sa aspoň niečo objasnilo. Teraz neviem, ako sa bude príbeh uberať ďalej a to ma sklamalo. Bohužiaľ, keď som si Pastiera kupovala, nikde nebolo napísané, že to je séria.

Hodnotenie: 4/5

3 komentáre:

  1. Recenzia je veľmi pekná, dobre sa i čítala, no zaraďujem sa medzi slabšie povahy, a preto by mi kniha pravdepodobne nesadla. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Súhlasím so Simone - pekná recenzia, ale kniha nič pre mňa.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vyzerá veľmi zaujímavo. Osobne mi také knihy niekedy sadnú a niekedy nie. :)
    Fashion Happenss

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly