streda 8. októbra 2014

Fredrik T. Olsson - Reťazec skazy

http://data.bux.sk/book/020/213/0202135/large-retazec_skazy.jpgNaša DNA má v sebe zakódovanú informáciu. Informáciu, ktorú nemal nikto rozlúštiť. Našu budúcnosť. No lepšie by bolo nevedieť... Kryptológa Williama Sandberga a sumerologičku Janine unesú. Od najbližších ľudí. Nečakane. Najprv nevedia, prečo práve oni. Všetko je pre vyššie dobro. Majú možnosť zachrániť svet. Lákavá ponuka, no niečo tu nesedí. Vytrhnú ich zo všedného života a vláda im nariadi, aby zistili, aká správa sa ukrýva v našej genetickej informácii. Toto zistenie je znepokojujúce. Ako sa dá zabrániť najväčšej skaze ľudstva? A nie je náhodou ľudstvo skazou pre seba? Človek pácha škody. Aj táto kniha na tento fakt poukazuje. Strhne sa v nej boj medzi morálkou a vyhovujúcim riešením. Jedno z týchto dvoch vecí je silnejšie, ale druhé je správnejšie. Čo napokon zvíťazí? Človek si sám pod sebou píli konár a potom sa čuduje, prečo spadne. Má pokrivený zmysel pre spravodlivosť. Nevie usúdiť, čo je dobré a čo zlé. V reťazci skazy sa všetko prelína. Čitateľ hneď vie, že sa to môže skončiť iba katastrofou. Ale stane sa tak?

Keď som sa "prehrýzla" prvými dvoma kapitolami, príbeh sa mi čítal lepšie, pretože do úvodu chcel dať autor neskutočne veľa informácií a bol z toho poriadny zmätok. Od začiatočných udalostí sa odvíjali ďalšie, až kým som nezistila úplnú pravdu. Aj keď ma začiatok nechal zmätenú a vôbec som nevedela žiadne súvislosti, aj tak som knihu milovala. Zbožňujem ju aj teraz. Len škoda, že som ju tak rýchlo prečítala - za deň. (A to som sa ešte bála, že také hrubé dielo budem čítať, pri mojom nedostatku času, možno dva týždne.) Nuž, ak si ju budete chcieť tiež zaobstarať, radím vám, aby ste ju otvorili iba vtedy, ak si vyhradíte celý deň na oddych a čítanie. V tomto prípade neplatí: "Prečítam si pár strán, nech aspoň viem, o čom to je a či sa mi to bude pozdávať." - takto som začínala ja a končila som takto: "Nejako sa zotmelo. Som unavená, ale dobre, že som to dočítala. Inak by som nezaspala." Tá kniha ma tak pohltila, že som ani netušila, aké plány som si vytýčila na deň. Prosto mi prišla a nič iné ma nezaujímalo (ani to, že som sa mala učiť). Knihu som nepustila z rúk. Bola som ňou fascinovaná. Reťazec skazy je pre "knihomoľa" ako silná droga. Musí to čítať, lebo inak sa to nedá. Na tejto knihe by mal byť oznam: Návykové. Čítať iba na vlastné riziko!

A čo bolo také návykové? Všetko. Obľúbila som si postavy, prostredie, celý príbeh. Spisovateľ vie úžasne narábať s faktami, ktoré dokáže podať zaujímavo. Toto je veľké plus, pretože Reťazec skazy je o DNA, takže bez odborných termínov sa to nezaobišlo, no autor to ozvláštnil. "Hltala" som každé jeho slovo, čo položil na papier. Aj keď som stále neprišla biológii na chuť, toto ma bavilo.

Dej má rýchly spád. Viem, že to píšem stále, no táto kniha sa čítala veľmi, veľmi rýchlo a teraz si nie som istá, či tento prípad môžem považovať za môj osobný rekord v čítaní. Pripadalo mi to, akoby som iba otvorila dielo a hneď ho zavrela a vedela celý príbeh. TOTO JE NAJLEPŠÍ TRILER, AKÝ SOM  MALA MOŽNOSŤ ČÍTAŤ. Získal si ma. Je svieži, pútavý, sofistikovaný, plný prekvapení a zvratov, pri ktorých si poviete, že toto predsa autor neurobí. A viete čo? Niekedy vykoná to, čoho sa ten, kto knihu číta, najviac bojí, no o tom potom...

Netuším, prečo nemá Reťazec skazy nálepku bestseller, pretože si to právom zaslúži. Už dávno som nečítala takýto prudko návykový príbeh. Veľká poklona patrí autorovi. Vie zaujímavo písať, jeho postavy si musíte hneď obľúbiť. Sú milo ironické a zopárkrát vám vyčaria úsmev na tvári svojimi poznámkami. Ak ste si mysleli, že všetko bude iba smutné, lebo dielo je o celosvetovej katastrofe, mýlili ste sa. Spisovateľ našiel cestičky, ktorými do príbehu vkladá svetlo, no, samozrejme, že viac prevyšujú tie negatívne veci. To bol zámer.

Chcela by som ospevovať túto knihu donekonečna, ale to sa mi už nedá bez toho, aby som vám neprezradila pointu. Viem, že táto recenzia nie je až taká "profesionálna", ako ste zvyknutí, no ja som sa s vami potrebovala podeliť o dojmy. Kniha ma zasiahla. Nie citovo, ale svojou kvalitou, ktorá je neskutočná. Budem rada, ak si ju prečítate. Myslím, že neoľutujete. Dávam jej 5+ bodov a to je už čo povedať.

Hodnotenie: 5*/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR .
Túto úžasnú, geniálnu knihu si môžete kúpiť TU.

4 komentáre:

  1. Aj mňa zaujala, ale ja by som tú hrúbku stopercentne nedokázala zvládnuť za deň ale minimálne za týždeň. Ale viem si predstaviť, že kniha musela byť skvelá. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekná recenzia.
    Všade vidím obálku tejto knižky a až teraz som zistila o čom to je a aké to asi môže byť. :) a neznie to zle.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Je úžasná. Ak obľubujete tento žáner, určite by ste si ju mali prečítať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Knihu mám už doma, ale kým sa k nej dostanem a kým ju prečítam, tak to asi potrvá. Dúfam však, že sa mi páčiť bude. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly