štvrtok 18. júna 2015

Gillian Flynnová - Temné miesta

http://www.slovtatran.sk/assets/images/thumb/fe_cat_main/temnemiestatitulkapress.jpgLibby Dayová je jediná, ktorá prežila masakru. Jej brat Ben zabil sestry a matku a z Libby sa hneď stala sirota bez rodiny. 
Teraz je už dospelá, no o peknom živote sa nedá hovoriť. Strašia ju starí démoni. Už nemá skoro žiadne peniaze, aj keď jej ich posielali ľudia na účet. Tí, ktorým bolo malého dievčatka ľúto. Jej prípad išiel do zabudnutia, takže je jasné, že ďalšie financie nedostane.
Práve v tej chvíli ju osloví klub posadnutý vraždami. Sú ochotní zaplatiť za informácie. Chcú obnoviť proces s jej bratom. Nazdávajú sa, že je nevinný.  Libby nechce jatriť staré rany, ale keď jej za pomoc ponúknu peniaze, ktoré tak potrebuje, vydáva sa na pátranie, ktoré prináša zaujímavé odhalenia. Zisťuje dychberúce rodinné tajomstvá...

Hneď, ako som si prečítala Stratené dievča, chcela som mať v rukách aj ďalšiu autorkinu knihu. Jej štýl písania ma uchvátil a túžila som zistiť, či bude aj toto dielo také dobré. Načakala som sa, no stálo to za to. Síce sa to nedá vôbec porovnať s predchádzajúcou knihou, ale niečo predsa majú spoločné: odhalenia, ktoré vám vyrazia dych.

Ani len netuším, prečo ma spisovateľkine príbehy neupútajú od prvej stránky. Už som bola poučená a vedela som, že sa to roztočí ako na kolotoči. Čítala som rýchlejšie, len aby som prišla do bodu, keď budem neveriacky otvárať ústa. Prepáčte, naozaj si nepamätám, kedy ten zlom nastal, pretože som mala veľmi veľký problém s myšlienkami, nieto sa ešte pozerať, na akej strane sa nachádzam. Začalo sa to príliš zamotávať a vôbec som nevedela, ako sa to rozmotá. Tých podozrivých ľudí bolo priveľa a nedokázala som si z nich vybrať. Všetci mali motív. Kto je teda vrah? Bola som zúfalá a tak trochu som si myslela, že sa na mňa - čitateľa - pletie nejaká sieť. Naučila som sa, že pri spisovateľkiných knihách sa mám mať na pozore a analyzovať náznaky, ktoré nám predkladá. Omyl. Ona zmenila svoju schému zločinu a to som nezistila. Myslela som si, že trošku skopíruje Stratené dievča, no ona nie. Chcela nás veľkolepo prekvapiť - čo sa jej aj podarilo.

Z domnienky, ktorú som si vytvorila sama, a zo stôp, ktoré predkladala autorka, som bola úplne mimo. Moje myšlienky sa uberali celkom iným nesprávnym smerom. Myslím si, že prvé odhalenie bolo najprevratnejšie a vtedy som začala zvažovať aj iné možnosti. Stále som pociťovala skepsu, čo sa odrazilo na tom, že som podozrievala všetkých - aj tých, ktorí sa v diele iba mihli.

Už viete, že príbeh je odlišný, no to nie je všetko. Spisovateľka sa už nesprávala ako nezávislý rozprávač. Išla do úzadia, no nechávala si priestor, keď čitateľa informovala o myšlienkových pochodoch Bena a jeho matky pred masakrou. Rozprávačkou bola hlavná postava, Libby, - tá v knihe predstavovala súčasnosť. Tieto obidve línie boli natoľko zaujímavé, že keď som čítala minulosť, chcela som byť v súčastnosti a naopak.

Flynnová vytvorila hrôzostrašný príbeh a dosadila do neho rôzne charaktery ľudí. Zlo a zvrátenosť v ňom hrali hlavnú úlohu. Libby zistí, že staré prípady neradno znova otvárať. Starí démoni nie sú pochovaní naveky a ona si musí spomínať na to, čo sa dialo tej osudnej noci, aby získala ďalšie stopy. Je to pre ňu peklo, no má čoraz väčšie pochybnosti. Usvedčila svojho brata z vyvraždenia rodiny, no to, čo teraz zisťuje, nečakala... Môže sa to zhoršiť?

Presne dnes má prísť do kín sfilmovaná verzia Temných miest a ja som si včera pozrela upútavku. Nemohla som skôr, pretože som nemala dočítanú knihu. Týmto vás vyzývam, aby ste si najprv prečítali knižnú predlohu. Upútavka na film sa mi zdá celkom chaotická. Ak by som nečítala dielo, vôbec nič by som z nej nepochopila a nevedela by som sa rozhodnúť, či si mám pozrieť film... A takto by som si nechala ujsť veľmi kvalitný triler.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Tatran.
 Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

2 komentáre:

  1. Vypadá to dobře, díky za tip.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Čitala som od tejto autorky Ostré předměty a kniha ma prijemné prekvapila.Chcem si prečitať aj Temné miesta a potom pozrieť film,trailer vyzerá super :)

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly