nedeľa 6. marca 2016

Renée Knightová - Cudzinec

http://data.bux.sk/book/020/237/0202376/large-cudzinec_podobnost_cisto_nenahodna.jpgCatherine Ravenscroftovej, známej dokumentaristke, sa život zmenil pred mnohými rokmi. Snažila sa vytesniť minulosť z hlavy, no tá si k nej našla cestu v podobe knihy. Zisťuje, že dielo opisuje udalosť, ktorá je pre ňu veľmi bolestivá a nikomu sa s ňou nezdôverila. V ohrození sa ocitne celý jej rodinný život, ale ide o viac. Jedná sa o čistú pomstu. Niekto ju chce úplne zničiť. Niekto, kto vie, čo sa vtedy stalo. Chce, aby trpela, ale ako sa vraví: „Dôveruj, ale preveruj.“

Cudzinec pokazí viac životov, ako mal v pláne a to kvôli slepej dôvere, ktorú máme voči svojim blízkym.

Najprv som si knihu vôbec nechcela prečítať, no potom som si povedala, že ju teda zaradím do môjho zoznamu kníh na prečítanie. Prvých päťdesiat strán som sa mylne nazdávala, že sa tam črtá klasické klišé – nevera a iné predpokladané udalosti. Tešila som sa, že príbeh bude mať zákerný spád a vyčkávala som na ten moment, kedy budem môcť víťazoslávne prehlásiť: „Ja som to vedela!“ Z môjho nadšenia nezostalo nič. Toto je príšerný počin, z ktorého budete mať jedine zimomriavky, v hlave zmätok a silnú potrebu zasiahnuť do deja. Budete sa cítiť bezmocne.

Keď sa Cudzinec zvrtol, stále som tomu nedokázala uveriť. V polovici diela som už vedela, ako to bolo naozaj, ale ja ako nezainteresovaný pozorovateľ, som nedokázala ovplyvniť udalosti, ktoré smerovali k tragédií. To ma ničilo. Rodina sú jediní ľudia, ktorým by mal človek úplne dôverovať, ale, bohužiaľ, niekedy to neplatí. Slepá dôvera a oddanosť môžu omráčiť zdravý rozum a osoba koná inštinktívne. Nikomu nechcem nič vyčítať – aj mňa Cudzincova výpoveď tak ochromila, že som najprv nedokázala vidieť, čo sa skrýva za pozadím incidentu, ktorý sa stal. Nenávidela som hlavnú hrdinku, pretože jej nepriateľ o nej prezradil hrozné veci, ktoré by nemala robiť žiadna matka. 

Spisovateľka sa snažila opisovať udalosti postupne a nezainteresovane. To v mojej hlave spôsobovalo zmätok. Keď „prehovoril“ Cudzinec, mala som tendenciu veriť jemu, nie jej, a tak to bolo aj naopak. Ako som už spomenula, všetko sa objasnilo asi v polovici knihy, kedy som dostala poriadny „emočný šok“. Neviem, či niečo také existuje, no mala som pocit, že mi pukne srdce a mala som naozaj veľký problém knihu dočítať. Dielo nebolo zle napísané, ale morálna stránka príbehu dala citlivejšiemu čitateľovi poriadne zabrať. Tušila som, že za normálnych okolností by Cudzinec zostal nedočítaný, – možno by som sa k nemu vrátila o pár rokov – no taký luxus som si ako recenzentka nemohla dovoliť.

Prečítala som to za dva dni. Až tak veľmi som sa snažila Cudzinca striasť. Na druhý stranu je tento počin majstrovské dielo. Čítala som už mnoho bolestivých kníh, no táto sa vám nedostane len pod kožu, ale aj do kostí a z hlavy je nevyženie pekných pár dní.

Je ťažké hodnotiť niečo, čo vo vás zanechalo toľko negatívnych emócií, no ešte ťažšie je objasniť vám, prečo si máte knihu prečítať. Aj keď som sa väčšinu času cítila nanič, tak to za to stálo. Cudzinec vo vás nechá škálu pocitov. Možno budete zmätení, no napokon si na konci poviete, že ste radi za príbeh, ktorý vás emočne zničil. Je bravúrne napísaný a iba máloktorý spisovateľ vie navodiť pocity tak, ako to urobila Knightová. Chcela by som tu rozobrať situácie z knihy, no to by nebol dobrý nápad. Uvedomujem si, že vlastne vám ani len nemôžem nič naznačiť, pretože by som vám veľmi objasnila dej. Takto divne je nastavená dejová línia a ja s tým nič nenarobím. Všetko je podstatné, takže aj anotácia sa mi písala nesmierne ťažko. Je toho toľko, čo by som vám o Cudzincovi povedala, no nemôžem. Aj mňa to mrzí. Moje tajnostkárstvo pochopíte až vtedy, keď si ho prečítate.


Hodnotenie: 5/5

Za vydanie tohto výborného diela ďakujem vydavateľstvu IKAR.
Prejdite na bux.sk, kde si ho môžete hneď kúpiť.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly