utorok 1. novembra 2016

Gregg Hurwitz - Sirota X

Evan je sirota. Vo svojom povolaní známy ako Sirota X. Absolvent tajného vládneho programu, ktorý sa náhle zruší. Evan sa vytratí. Po nejakom čase si buduje nový život a pomáha bezbranným obetiam. Zabíja beštie. Tie, ktoré chcú ublížiť nevinným ľuďom. Jedno z jeho pravidiel je nebrať to osobne. Všetko sa ale zmení, keď do jeho života príde pôvabná gamblerka Katrin.

Jeho prikázania sa otriasajú od základov. Vôbec nevie, komu môže dôverovať. Práca, ktorú vykonáva nie je nikdy ľahká, no teraz niečo nesedí. Je v nebezpečenstve. Sirota X je triler plný zrady, akcie a napätia...


O Sirote X som nikdy nepočula. Zaujala ma ako novinka vydavateľstva Motýľ a veľmi som si ju chcela prečítať. Anotácia mi pripomenula knihu, ktorú som čítala pred pár rokmi a tá sa mi pozdávala, takže som očakávala takú istú (možno) lepšiu kvalitu. Od začiatku ma príbeh bavil.

Evan Smoak - tajuplný pán Nikto – bol ten najlepší zabijak všetkých čias. Prečo? On nikdy nebol zlý chlapec s pošramotenou minulosťou. Bol iba chlapec, ktorého zobrali z detského domova, aby slúžil vláde. Bodka. Žiadne problémy so zákonom. Len nový život so svojím trénerom, ktorého postupom času vnímal ako otca.

Dúfam, že mi prepáčite, no vierohodnosť techniky, bojových umení a ďalších vecí, do ktorých sa normálny smrteľník nevyzná, som neskúmala. Niekedy som mala problém zistiť, čo čítam, ale znelo to dobre. Autor mal na tieto pasáže pomocníkov z konkrétnej branže, takže treba veriť, že to je správne. Boje sa opisovali do detailov, to znamená, že ak nebudete vedieť, aká technika na zneškodnenie súpera sa použila, text vám pomôže si to predstaviť.

„Bolesť je nevyhnutná,“ povie. „Utrpenie je dobrovoľné.
(str. 48)

Tento výrok nás sprevádza Evanovou osobnosťou až do konca diela. Pri každej fyzickej bolesti si nastaví myseľ tak, aby to necítil. Jeho charakter je veľmi obdivuhodný. Pána Nikto je úžasný. Určite si ho zamilujete. Ak sa vám nebudete pozdávať dej, budete to čítať už len kvôli nemu (a potom zistíte, že aj kvôli niečomu inému).

Najväčšie priznanie tohto dňa; skoro nič ma na príbehu nedokázalo prekvapiť. Všetko som odhalila so značným náskokom. (Teda okrem toho konca, ktorý som si hneď musela poznačiť, aby som vedela, čo sa tam udialo, ak by som si chcela prečítať pokračovanie. Koniec som neočakávala a netuším, čo to malo znamenať.) Stále som bola pripravená, že moje domnienky sa nepotvrdia. Ja viem, ľudia, v dnešnej dobe je naozaj ťažké vyprodukovať niečo, čo nie je odkopírované, „podobné“ alebo vykradnuté. Stretla som sa aj s tým, že jeden spisovateľ literárne vykradol seba samého, no to už bola silná káva. Sirota X sa bude určite páčiť nováčikom v tomto žánri. Nie je úplne ľahký triler – trocha mozgových závitov si ponamáhať musíte, no prehriatie hlavy riskovať nebudete. Mne sa javil maximálne transparentný, ale ja som prečítala nespočetne veľa kníh s touto tematikou, takže som tam cítila zlepenec príbehov, ktoré som už "prelúskala".

Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Motýľ.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly