nedeľa 13. novembra 2016

Michael Chaskalson - Mindfulness za 8 týdnů

O Mindfulnesse viem už dlhšie, no nedokázala som nájsť pokyny v slovenčine alebo češtine. Nachádzala som len anglické stránky a z nich som sa ledva vymotala. Potrebovala som niečo, čomu by som rozumela, nejakú príručku, ktorá by ma navigovala. Ako blesk z jasného neba sa ku mne dostala táto novinka a ja som bola šťastím bez seba. Našla si ma. Viete, čo je najúžasnejšie? Práve v období, keď som sa potrebovala zbaviť stresu. 

Kniha obsahuje aj CD s pokynmi, takže ak si nedokáže zapamätať, čo ste čítali – verte mi, aj takí ľudia existujú – môžete sa nechať viesť príjemným hlasom ženy. Budete mať tiež istotu, že cvičenie nezanedbáte. Niektorá nahrávka má 35 minút, a keď to budete robiť bez hlasových pokynov, bude sa vám to zdať zdĺhavé a chtiac-nechtiac sa budete pozerať na hodinky. Ak máte zapnuté CD, to nutkanie sa čiastočne vytratí. Pribalenie hlasového sprievodu len kvitujem. 

Nie je celkom pravda, že kniha si ku mne našla cestu, keď som bola v strese. Keď som začala praktizovať Mindfulness, tak bolo všetko v poriadku. Do psychickej nepohody som sa uvrhla sama asi v treťom týždni „kurzu“. Mala som problém, ktorý ovplyvnil môj život a nevedela som, čo mám robiť. Nič nepomohlo. Ostatní by nad tým len mávli rukou, stane sa, no ja som prekonala asi dva „infarkty“, čo je u mňa pomerne málo. Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že som „stresáčka“. Keby som nezačala s cvičením, tak by ma to úplne pohltilo – poznám sa. 

Čo je na tejto technike sústredenia dobré? Dokážete plne sústrediť svoju pozornosť jedným smerom, takže nebudete robiť omyly, napríklad: ja som si išla v druhom týždni nachystať raňajky. Chcela som si zobrať mlieko, no bola som natoľko zahĺbená do vlastných úvah, že som prešla do kuchyne okolo chladničky akoby nič a zistila som, že sa musím vrátiť. To sa stáva asi aj vám. Alebo som pri čítaní tejto knihy na začiatku behala mysľou k tejto recenzii. Hneď som s tým správaním prestala a do konca som sa sústredila výlučne na pokyny. Autor pozná ľudský mozog a vie, že takto sme naprogramovaní. Do svojho počinu zakomponoval cvičenia, ktoré vám pomôžu toto správanie eliminovať alebo si uvedomiť, že ste zas mysľou niekde inde a sústrediť sa na prítomnosť. Ani by ste neverili, ako veľmi to pomáha. Keď ste mysľou v „tu a teraz“, nemáte pocit, že vám život uniká. Nezmietajú vami negatívne pocity, ktoré patria minulosti a nebojíte sa o budúcnosť, pretože tam ešte nie ste a žijete pre daný okamih. 

Prvý týždeň ma cvičenia vôbec nebavili; mala som zjesť hrozno. Na nahrávke to trvalo desať minút – išla som z kože vyskočiť. Myslela som si, že to nezvládnem. Najprv som si mala pozrieť hrozno zo všetkých strán, potom som ho musela ovoňať, konečne som si ho mohla dať do úst, ale nemohla som ho skonzumovať, mala som len opísať pocit, ktorý mám, keď ho mám medzi zubami, prehryznutie + ďalšie pocity a finálne prehltnutie. Povedala som si (so všetkým sebazaprením), že nebudem mať predsudky. Takýmto spôsobom som zjedla aj obed a zistila som, že Mindfulness nemôžete praktizovať na niečom, čo vám nechutí. Bŕŕŕ, príšerná skúsenosť. Zapila som to mojim obľúbeným pomarančovým džúsom. Nechala som, aby sa mi všetky chuťové poháriky aktivovali – odvtedy to už nepijem. Cítila som tam lieky a nemohla som sa tej príšernej chuti zbaviť. Spisovateľ ma varoval, že niektoré potraviny mi už chutiť nebudú. Ako som o pár strán zistila, nemusíme jesť pomaly, ale mali by sme si uvedomovať, že práve jeme, pretože všetko robíme so zapnutým „automatickým pilotom“.

Meditačné CD som zbožňovala – zdalo sa mi, že všetky nahrávky sú na jedno kopyto, ale neprekážalo mi to -, no potom som ho ani nezapínala, pretože som si všetko pamätala. Príručka funguje tak, že tie cvičenia sa nabaľujú a na konci kapitoly nám Chaskalson dáva inštrukcie, ako máme celý týždeň postupovať. V knihe sú aj veľmi zaujímavé príbehy a „testy“, takže sa môžete naučiť niečo nové. Nájdete tam vhodne umiestnené grafy a tabuľky. Keď sme pri tých tabuľkách; jedna nesie názov Denník nepríjemných udalostí, kam si máte značiť, aké negatívne udalosti vás postretli. Moja prvotná reakcia: „Nepríjemné udalosti by sa mali zabúdať a nie ešte o nich písať. To nedáva vôbec žiadny zmysel. Nebude to fungovať.“ Ale napokon fungovalo, pretože som sa vďaka knihe naučila, ako s nimi účinne bojovať, aby sa mi v mojich myšlienkach nevracali. 

S Mindfulness som mala neskutočné problémy, pretože som musela zmeniť myslenie. Keď som urobila niečo zle a znechutene som pokračovala v čítaní, bolo tam napísané, čo som spravila a aj autorovo uistenie, že to sa stáva a že mám normálne pokračovať ďalej. Akoby bol v mojej mysli. Chaskalson má toľko skúsenosti s týmito kurzami, že sa ani nečudujem, že dokáže predvídať. Síce som bola doma a záležalo len na mne, ako k celej veci budem pristupovať, no mala som pocit, že autor ma sleduje a dozerá na moje napredovanie. Dielo má účinok na váš život. Za 8 týždňov naozaj uvidíte výsledky. Ja som to sama skúsila a môžem len odporučiť. 

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

2 komentáre:

  1. Dobry, ake konkretne vysledky ste pozorovala po osmych tyzdnoch?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň,

      ako som už spomenula; ak si prečítate knihu, svoju pozornosť dokážete venovať jednej veci, vychutnáte si jedlo - budete sa tešiť, že jete, lebo chuť sa zmení - zintenzívni -, budete môcť vypnúť a relaxovať - vďaka cvikom, ktoré sa naučíte. Napríklad ja sa niekedy pozerám pár minút na prírodu a všímam si veci, ktoré nie sú na prvý pohľad vidieť, neverili by ste, ako mi to pomáha. Mindfulness pohlcuje aj negatívne myšlienky, takže som šťastnejšia. Pravdou ale zostáva, že to musím mať pod kontrolou, lebo by som mohla spadnúť do starých zvykov. Je to celoživotný proces. Táto kniha je vhodná na začiatok, aj na dlhodobé cvičenia.

      Dúfam, že som Vám to lepšie objasnila.

      Majte krásny deň :)

      Odstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly