piatok 5. mája 2017

Benjamin Parzybok - Gauč

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98520294_0.jpgSú úplne odlišní a nemali by byť kamaráti. Opak je ale pravdou. Ešte spolu aj bývajú. Thom je hacker bez sebavedomia, Tree je rojko tej najvyššej úrovne a Erik je sukničkár a podvodník. Nedokážete si predstaviť, ako spolu môže koexistovať? Dobre, až do chvíle, kým ich nevytopí sused a oni sa nevydajú na cestu plnú prekvapení – s gaučom, ktorého majiteľa nepoznajú. Nik nevie, komu patrí.

Z Portlandu v štáte Oregon sa presunú na iný koniec Ameriky, aby zistili, čo je gauč zač. Je zvláštny a kamaráti si myslia, že má vlastnú vôľu. Je to naozaj tak? Viem, že to znie šialene, ale ani nevedia ako a všetko sa točí okolo tohto kusu nábytku.

 
Ak anotácia znie ako do neba volajúca hlúposť, môže to byť skutočne šialenosť alebo sa tým maskuje niečo dôležité. Toto je druhý prípad. Po stranu sto som si myslela, že príbeh je len recesia, aby sa čitateľ zabavil (netvrdím, že odpadnete od smiechu, ale budete sa aspoň usmievať), no potom sa všetko obrátilo a nabralo to nové rozmery. Zrazu kniha sršala mysticizmom a vyspelými civilizáciami, ktoré deju dodali ten správny ráz.

Gauč je vážne milý počin pre ľudí, ktorí sa dokážu povzniesť nad nelogickými situáciami v literatúre. Ostatní by si s veľkou pravdepodobnosťou trhali vlasy. Autor svojej predstavivosti nekládol žiadne medze, a tak ideme z jedného nezmyslu do druhého, bez včasného varovania. Kto by sa s gaučom peši trmácal cez Ameriku? Verte mi, že táto otázka vás bude trápiť najmenej. V duchu som si vravela, že spisovateľ si na seba uplietol bič. Ak toto objasní, tak je frajer. Nakoniec sa toho zhostil obstojne. Znovu opakujem, že kniha sa pohybuje viac na rozmedzí fantázie ako reality, takže to treba brať s rezervou.

Na Irving odbočili doleva, ale po pouhých desetí metrech byl gauč tak těžký, že ho nedokázali unést. Erik svůj konec pustil jako první.
„Tímhle směrem gauč nechce,“ prohlásil Tree.
„Je mi úplně u prdele, kam chce nějakej podělanej gauč! Nikdy jsem se nenechal komandovat od nábytku a nehodlám s tím začínat ani teď.“

(str. 50)

Keď som si dielo brala, mala som zlé tušenie, že sa mi vôbec nebude páčiť, ale niečo ma k nemu aj tak ťahalo. Musela som si ho prečítať, pretože inak by som umrela od zvedavosti. Zistila som, že sa mi pozdáva. Ak by som si knihu neprečítala, nezomrela by som. Nie je to vynikajúca kniha, ale má veľký potenciál, ktorý možno vy budete hodnotiť inak. Je to iba o pohľade na vec a čitateľskom vkuse. Nachádzajú sa tam opisy a vysvetlenia, ktoré ma zaujali, ale druhýkrát by som si to určite nechcela prečítať. Prišla by som vtedy o momenty prekvapenia, ktoré som si užila.

Čemu můžete věrit? Vědění míva dvě stránky: porozumět něčemu, anebo porozumět tomu, jak to využit a nenechat se tím zahubit.
(str. 231)
 
Tuším, že každého na tejto novinke zaujme niečo iné. Jedno je isté; nájde sa tam niečo pre vás všetkých. Nemali by ju ale čítať tí, ktorí sa nedokážu preniesť nad literárnu fikciu, pretože potom by si Gauč neužili a iritoval by ich. Je to zvláštny príbeh, no určite neľutujem, že som si ho napokon prečítala. Bola to milá knižočka.

Hodnotenie: 3,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly