piatok 14. júla 2017

Kristína Ježovičová - Porcelánová láska

https://elist.sk/wp-content/uploads/Porcelanov%C3%A1-l%C3%A1ska-titulka.jpgPOKRAČOVANIE PRÍBEHU O STELE – TÍNEDŽERKE, KTOREJ NEZNÁMA ŽENA POSLALA KNIHU MILENKINE PRSIA.

 
Pomôže mladému dievčaťu, keď sa dozvie, čo sa napokon stalo Emilly? Bude to mať nejaký dopad na jej správanie, či bude stále v bojovej nálade, kvôli tomu, čo nemôže ovplyvniť? V tejto knihe je viac priestoru aj pre Stelinho kamaráta, Viktora, ktorý čoraz horšie zvláda ženské maniere. No na scéne sa objaví ďalšia osoba, ktorá zahýbe dejom a veľmi poteší čitateľov, pre ktorých nie je autorkine meno neznáme. Vytvorila mostík spájajúci najnovšie dielo s tým starším.

Na pokračovanie tohto románu som čakala šesť mesiacov! Keď som si dielo mohla konečne prečítať, „zhltla“ som ho za menej ako deň. Väčšinou sa stáva, že sa na nejaký počin tak veľmi teším, že keď ho už mám, sklame ma na plnej čiare. S knihami od Kiky mi to nikdy nehrozí, pretože už viem, ako píše a prvý diel sa mi neskutočne páčil.

Musím uznať, že táto časť má krajšiu obálku, pretože vydanie malo pod palcom vydavateľstvo Elist, ktoré nemusí mať vulgárny obrázok, aby si ľudia dielo všimli. Obálka je naživo krajšia, ako v digitálnej forme. Je rozkošná. Ak chcete mať obidve knihy vedľa seba, žiadny problém. Výškovo sú rovnaké.

Prechádzam sa po krvi. Som príliš vysilená na to, aby sa mi podarilo kaluže prekročiť. Kamenná podlaha je studená a čerstvá tekutina železitého zápachu mojim ľadovým chodidlám prináša aspoň miernu úľavu. Točí sa mi hlava, no nesmiem si ľahnúť a zaspať. Musím sa odtiaľ dostať preč. Na stole sú porozkladané nože rôznej veľkosti a kameň, ktorý ich predtým, ako do mňa zarezali, nabrúsil.
(str. 80)

Prežila Emilly náročnú operáciu odstránenia prsníkov? Ako bude žiť ďalej? Ako to zoberie jej milenec? Nie je žena bez prsníkov ženou a stratila všetku atraktivitu? Aj na tieto otázky odpovie Porcelánová láska. Milujem spisovateľkine príbehy, pretože v ich deji nejde len o sex. Nerozmýšľa prvoplánovo. Nechce relax pre čitateľov. Potrebuje, aby sme sa poriadne zamysleli a z jej kníh si niečo zobrali. Ani táto novinka nie je výnimkou. Dodá silu všetkým ženám, ktoré sa podceňujú. Ktoré si myslia, že nie sú pekné a nie sú so sebou spokojné. Knihu by si mali prečítať hlavne ženy, ktoré bojujú s rakovinou, pretože autorka pre ne vyslala krásny odkaz, ktorý im môže veľmi pomôcť.

Ach tá láska. Je ako drahá porcelánová šálka. Krásna, kým ju máte vystavenú na poličke. No keď z nej pijete príliš často a obľúbite si ju, stále je tu hrozba, že vám vypadne z rúk a rozbije sa. A potom prídu výčitky... Keby zostala na poličke... Keby som nedostala rakovinu, ktorá lásku rozbila...
(str. 98)

Spisovateľka tvrdí, že pokračovanie sa dá čítať aj samostatne. Neviem, čo si o tom mám myslieť. Objektívne by som to vedela posúdiť až vtedy, keby som nečítala prvú časť. Snažila sa objasniť fakty, ktoré sme sa dozvedeli  v inom literárnom počine, aby bol čitateľ v obraze. Podarilo sa jej to, no keďže si prvý diel pamätám, všetko mi zapadlo na miesto. Netuším, ako by sa na to pozeral človek, ktorý by zobral do rúk len túto knihu. Tak, ako sa nedá čítať prvá časť bez druhej, nedá sa ani druhá bez prvej. Nemožno to oddeliť.

Porcelánová láska je pozitívnym (sem-tam dokonca až vtipným) dielom, ak sa pozrieme na rozprávanie o Emilly, čo je veľmi vítaná zmena v porovnaní s prvou časťou, ktorá bola väčšinu času značne pochmúrna. To sa nedá povedať o pasážach, kde vidíme Steline vyčíňanie. Zmení sa tá dievčina alebo to s ňou bude čoraz horšie? Zdalo sa mi, že Viktor – neodmysliteľná súčasť jej života – dostal v deji viac priestoru, čo som oceňovala. No najviac ma prekvapilo, že jedna postava z Kristíninej staršej literárnej práce sa prihlásila o slovo aj tu, a to ma prinútilo ešte intenzívnejšie zbožňovať túto novinku. Celkovo sa mi javí druhá časť lepšia ako prvá, lebo autorka už konečne všetko uzavrela a dala veci na pravú mieru, čo sa nedalo tvrdiť o jednotke, ktorú ukončila nelogicky.

Hodnotenie: 5/5
https://elist.sk/obchod/rande-naslepo/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly