pondelok 13. novembra 2017

B. A. Parisová - Za zatvorenými dverami

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98549913_0.jpgDokonalé manželstvo. Až také dokonalé, že je podozrivé.

Jack je úžasný právnik a vzorný manžel. Grace je umelkyňa a oddaná manželka. V očiach priateľov je všetko perfektné. Nik ani len netuší, čo sa deje za zatvorenými dverami.
Prečo sa od nej nechce ani na sekundu vzdialiť? Prečo dvíha telefón a vraví, že nie je nablízku? Načo majú v dome zamrežované okno? Prečo môže Grace ísť von len v prítomnosti Jacka?
Je jej stále za pätami. Dáva pozor na každý jej krok, aby nespravila chybu. Jeho spoločenský status mu umožňuje byť nenápadným. V práci obhajuje práva týraných žien, no doma sa mení na nepoznanie...


Veľmi som sa potešila. Ďalší triler, ktorý by sa mi mohol páčiť. Myslela som si, že to bude také vynikajúce, ako kniha Na zabitie. No nepekne som sa mýlila. Neviem, prečo je dielo bestsellerom a prečo ho ľudia na Goodreads vychvaľujú. Mňa veľmi sklamalo. Ale všetko postupne...

„Kto vlastne si, Jack?“ pošepla som.
„Tvoj manžel,“ odvetil. „Tvoj zákonitý manžel,“ zdôraznil, vzal ma za ruku, priložil si ju k ústam a pobozkal mi ju. „V šťastí i v nešťastí, v zdraví i v chudobe, kým nás smrť nerozdelí.“

(str. 83)

Začiatok bol tajomný. O postavách som skoro nič nevedela. Vravím si, dobre, asi nás chce nechať spisovateľka v strehu, čo sa bude ďalej diať. O pár stránok mi to už začalo veľmi prekážať, pretože aj keď niečo vysvetľovala, neobjasnila v konečnom dôsledku nič. Nepoznala som pozadie celého príbehu – celej minulosti, ktorá mi mala pomôcť pochopiť správanie manžela. Doteraz som ani len netušila, že psychopat sa dá vykresliť tak fádne. To ma prekvapilo, ale aspoň som prišla na niečo nové.

Vykreslenie hlavných hrdinov bolo viac ako komické. Ona, obeť domáceho násilia, stále dúfa, že jej manžel je dobrý a v sekunde svoj názor zmení. Áno, počula som o tom, že sa takto správajú obete, ale kvôli tomu, že bola zároveň rozprávačom, zisťujeme, že do knihy neprenikla žiadna emócia. Všetko, čo sa v jej živote odohráva iba sucho konštatuje. Ako robot. Síce niekedy sa pokúsila o prejav citu, ale vyznelo to umelo, vytrhnuté z kontextu, nesprávne načasované a vôbec nepremyslené. Akoby si autorka povedala, že to tam musí dať – na poslednú chvíľu, pretože si práve spomenula, že píše psychologický triler. Nechcem jej krivdiť, asi je ťažké písať o takomto manželstve, ale mala si vopred premyslieť, či chce, aby sa jej dielo uberalo týmto smerom. Talent má, no preniknúť do mysle psychopata a obete si vyžaduje viac. Spisovateľ musí bezpodmienečne chápať správanie svojich postáv. Ak nie, potom je katastrofa na svete. A práve toto sa stalo. Domnievam sa, že autorka nepremýšľala dopredu. Chcela iba vychrliť na knižný trh knihu, ktorá by svojou kvalitou konkurovala iným špičkovým dielam. U mňa úplne pohorela.

Psychopati sú v knihách vždy zaujímaví. Občas mávam zlý pocit, pretože keď čítam úžasný triler, rozmýšľam nad tým, že aj autor musí byť psychopat. Tieto osoby predstavujú pre spisovateľov studnicu nápadov, ale zároveň veľkú výzvu. Niektorí to nezvládnu. Jack mal dobrý potenciál, všetko by mohlo hrať tvorkyni tohto počinu do kariet, ale ona to premrhala. Vôbec som nemala možnosť spoznať úplné detaily jeho detstva – teda časť, o ktorú som sa úprimne zaujímala.  Naschvál sa vyhýbala takmer každému popisu konfrontačných situácií a napredovanie deja nechávala na Grace, ktorá už od začiatku nepatrila do tohto príbehu. Ba čo viac, môj subjektívny názor je taký, že ho príšerne kazila. Jej charakterové črty nepatria do daného žánru. Pretavené do normálnej reči: Bola flegmatička, ktorá sa skrývala za silený strach. Bolo to niečo podobné, akoby ste umiestnili do rozprávky hnusného krvilačného klauna a do detektívky milého jednorožca. Nereálne. Bijúce do očí!

Ako tam tak stojí, premkne ma hrôza. Stáva sa mi to vždy, keď si všimnem, ako normálne pôsobí navonok. Človek ako on by mal mať aspoň špicaté uši alebo rohy, ktoré by ľuďom naznačili, že majú dočinenia s netvorom.
(str. 163)

Ak vám mám pravdu napísať, stále som verila, že sa niečo zmení, že to na nás len spisovateľka takto perfektne hrá, že všetko bude mať svoje vysvetlenie, že mi padne sánka a budem v nemom úžase. Nič také sa nekonalo. Za zatvorenými dverami je pre mňa sklamaním. Nedokážem pochopiť, že sa mi to nepáčilo, keď celému svetu áno a priam na daný titul píšu oslavné texty.

Kniha by sa mohla páčiť všetkým. Netuším, komu ju mám odporučiť, pretože tento príbeh je taký zvláštny, že to, či ho budete zbožňovať záleží na vás. Nedá sa to konkrétne určiť. No jedno vám môžem poradiť; ak ste ten čitateľ, ktorý nerád číta o nechutných detailoch, ale má rád napätie, psychológiu a slabé načrtnutie príšerných vecí v deji, túto novinku odporúčam.

Hodnotenie: 2/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly