nedeľa 31. decembra 2017

Vita Jamborová - Tri oriešky pre spisovateľku

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98522729_0.jpgBroňa je spisovateľka. Vo svojich knihách má rada napätie, akciu a šťastný koniec. No bude mať aj jej vlastný „príbeh“, nazývaný život, happy end?
Všetko sa začína rúcať. Prežíva veľmi ťažké obdobie. Jej manželstvo sa rozpadlo, šéf ju vyhodil a aby toho nebolo málo, niekto je ňou posadnutý a dáva jej do schránky listy, z ktorých mrazí.
Písať môžete o všetkom. Necháte pracovať fantáziu, no viete, že vy rozhodujete, čo bude nasledovať. Máte situáciu pevne vo svojich rukách. To vy ste pánmi. Hlavná hrdinka pozná len takýto pocit. Zlé udalosti prežíva prostredníctvom svojich postáv. Ale čo urobí, keď kniha nadobudne reálne obrysy?


Vedela som, že Vita píše úžasne. Pred tromi rokmi som si prečítala jednu z jej kníh a milo ma prekvapila. Neviem prečo, no po ničom ďalšom som už nesiahla. Stále som sa točila okolo mojich obľúbených slovenských autorov. Raz som sa pozerala na stránku vydavateľstva, kde som videla Tri oriešky, a povedala som si, že tomu dám šancu.

Už som si nepamätala, že píše tak sviežo, ľahko, pokúša sa odbremeniť nás od dlhých opisov a nesnaží sa svojím postávam nanútiť správanie, ktoré nie je ľuďom prirodzené. Keď som zistila, aký slovník používajú, s úsmevom som zhodnotila, že takto sa niekedy vyjadrujem aj ja a slovo, ktoré vyslovovala hlavná hrdinka tak rada je tiež moje obľúbené. O autentickosti nejdem diskutovať. Malo to veľkú mieru uveriteľnosti. Aj keď sa zopár menej reálnych situácií našlo a jedna osoba mi liezla permanentne na nervy, prižmúrila som jedno oko a čítanie som si vychutnala. 

Z ničoho nič sa mi začali diať veci, pri ktorých by aj niekomu odvážnejšiemu ako ja nebolo všetko jedno. A ja som nikdy nebola odvážna. Možno preto, že som takou nemusela byť.
(str. 6)

Kvôli tomu, že svojej knižnej postave prisúdila povolanie spisovateľky, dokázala sa s ňou úplne stotožniť. Na začiatku som týmto faktom bola nadšená. Zistila som, že nielen ja všetko analyzujem a moje okolie z toho ide poraziť. Robia to aj iní ľudia. Prostredníctvom protagonistky môžete odhaliť zákulisie knižného priemyslu, ale aj to, ako niektorí autori rozmýšľajú, ako tvoria... Postupne som prišla na to, že skoro všetko viem, pretože mi je to blízke. Priznávam, že pre niektorých z vás by to mohlo byť veľmi zaujímavé a možno kvôli tejto knihe začnete písať. Mňa však čítanie o písaní začalo nudiť a nič nové mi nedokázalo priniesť. Zdalo sa mi, že to celkovo spomaľuje dej a netrúfam si ani odhadnúť, či to bolo cielené. Ktovie.

Vôbec by mi nenapadlo, že dielo skončí tak nečakane. Úprimne, sčasti ma to veľmi sklamalo, lebo som mala pocit, že autorka ho ukončila prirýchlo. Akoby chcela dodržať nejaký rozsah strán alebo nemala nápady. Pozerala som sa, či náhodou nenapísala pokračovanie, pretože tým by sa moja kritika tejto časti zmazala a ja by som nedočkavo čakala na druhý diel, no nikde som ho, bohužiaľ, nezbadala. Celé rozuzlenie nebolo dobre vysvetlené a prenasledovali ma otázky. Na konci je toľko vecí, ktoré pre pozorného čitateľa zostávajú záhadou, že to výrazne znížilo kvalitu knihy. Alebo? Až po dlhom rozmýšľaní som si tento krok spisovateľky dokázala odôvodniť. Ešte som sa s takým niečím nestretla (alebo to nikde nebolo až také výrazné ako tu). Dávam jej plusový bod za to, že ma takto dobehla a prinútila ma premýšľať.

Vo svojich knihách som bola neustále pripravená rozlúsknuť nejakú záhadu. Používam na to takzvanú metódu „troch orieškov“.
(str. 142)

Čas strávený s knihou som si užila. Netrpezlivo som čakala, ako sa príbeh uzavrie, no napokon som skončila bez informácií, ktoré som potrebovala vedieť. Možno som jediná, ale ak nie, tak dúfam, že budete čítať pozorne a zistíte, prečo to nastalo. Je to ťah, ktorý som si v žiadnej inej knihe nevšimla, preto mám zmiešané pocity. Som ešte v šoku. Netuším, ako ju mám hodnotiť, ale cením si originalitu. Má to logické vysvetlenie. Pociťujem nervozitu, že neviem všetko, ale zároveň chválim autorku, že pre nás pripravila niečo iné, zvláštne a zaujímavé.

Hodnotenie: Nejdem hodnotiť bodmi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu BESTSELER.
 Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly