nedeľa 4. marca 2018

Blake Crouch - Mestečko Wayward Pines 3 - Posledné mesto

https://data.bux.sk/book/039/463/0394637/large-posledne_mesto_mestecko_wayward_pines.jpgOsudy obyvateľov sú spečatené. Nie je čas na chyby a nerozhodnosť.
Mutanti sa blížia. Kto sa zachráni?

Ethan povedal všetkým pravdu, no stvoriteľ mesta nemohol nechať tento odpor nepotrestaný. Vypol elektrinu v plote, za ktorým sú monštrá, a nikto nie je v bezpečí. Teraz je len na šerifovi, aby dal veci do poriadku.
Mal im odhaliť krutú pravdu? O svojom rozhodnutí začína pochybovať, pretože peklo, do ktorého uvrhol ľudí, je neznesiteľné. Dá sa odvrátiť katastrofa? Prežije ľudstvo alebo je jeho existencia načisto ohrozená?

 
Autor je génius. Stala som sa od tejto trilógie závislou a čakanie na záver bolo pre mňa hrozné. Chcela som vedieť, ako sa to všetko skončí. Druhá časť sa stopla v tom najlepšom a najnapínavejšom a ja som si hrýzla nechty, čo bude ďalej. Prežijú ľudia nečakaný zvrat udalostí? Vymyslí Ethan niečo, čím ich zachráni? Alebo bude Blake zákerný spisovateľ, ktorý nedopraje svojim postavám šťastný koniec. Vyzeralo to všelijako.

Nezostala tu žiadna budova.
Ani len ruiny.
Leven prehovorí: „Vyzerá to, akoby tu mesto ani nikdy nestálo.“
„Čo má toto znamenať?“ rozhorčí sa Pam.
„Čo má čo znamenať?“ spytuje sa Pilcher.
„Že príroda si tento priestor, túto krajinu vzala naspäť. Že mesto nadobro zmizlo.“

(str. 15)

Začiatok ma dokonale zmiatol, lebo som vôbec netušila, o čo tam ide a to ma úplne prilepilo ku knihe. Nevedela som, čo som mala vedieť, no postupne sa všetko vyjasnilo. Divné dialógy a situácie z úvodu dávali zmysel. Bolo to také záhadné, že som divoko otáčala stránky a potrebovala som zistiť pravdu. Prvé stránky boli predzvesťou, že sa všetko objasní. No v deji sa vyskytli ďalšie skutočnosti, o ktorých sme ani len netušili a pekne zamiešajú osudmi postav. Typický Blake. Aj teraz sa s čitateľom zahral. To by nebol on.

Čo môže ponúknuť záverečný diel? Veľa akcie, napätie a zodpovedanie otázok. Aj keď... ale to musíte zistiť sami. Príbeh sa uzavrel, no je pravdou, že autor si možno nechal otvorené zadné dvierka. Ja som z toho mala taký pocit a neviem sa ho zbaviť. Nebojte sa, príbeh sa ukončil, ale posledná veta v epilógu mi vŕta v hlave. Zdalo sa mi, akoby spisovateľova hra s nami nemala konca-kraja. Asi by to iný človek neanalyzoval tak ako ja, pretože by mu všetko zapadlo na miesto a niečo by si domyslel. Mne však v hlave vírili všakovaké scenáre. Verím, že raz sa do mestečka Wayward Pines vrátime. Stačilo by len voľné pokračovanie. Neviem. Asi som si tak obľúbila túto trilógiu, že sa s ňou nechcem rozlúčiť.

Obzrie sa.
Zbadá záblesky neurčitých pohybov, nejasné postavy ho prenasledujú, uháňajú štvornožky pomedzi borovice.

(str. 17)

Posledné mesto sa sústreďovalo na mutantov, ich vraždenie a boj o život. V retrospektíve sme sa však mohli vrátiť o niekoľko (niekedy tisíc) rokov dozadu, aby sme videli, prečo sa tento nápad umelého mesta zrodil, čo tomu predchádzalo a ako to ovplyvnilo budúcnosť. V tejto časti môžeme nahliadnuť do životov obyvateľov po katastrofe. Bolo to zaujímavé, ale ja som netrpezlivo čakala na rozuzlenie. To ma trošku sklamalo, lebo som bola pripravená na niečo veľkolepejšie. Ale čert to ber, nemôže byť všetko dokonalé. Blake dokazoval svoj talent stále, takže slabší záver je odpustiteľný. Epilóg moje pocity ale vylepšil. Ako som už spomínala, bol napísaný v autorovom záhadnom štýle, takže tento príbeh ma nútil premýšľať, aj keď som ho už dočítala.

Záverečný diel by ste si mali určite prečítať, pretože sa odkrývajú skutočnosti, o ktorých ste doteraz nevedeli. Ako si obyvatelia umelého mestečka poradia s bezprostrednou hrozbou? Majú nádej na záchranu? To sa dozviete... Tento príbeh bol úžasný od začiatku až po koniec. Nevedela som sa ho nabažiť, aj keď som v závere čakala niečo iné. No ako sa hovorí: sto ľudí, sto chutí. Aj tak som rada, že som si to mala možnosť prečítať. Koniec trilógie bol plný zvratov, akcie a vysvetlenia udalostí, ktorým čitateľ nerozumel. Vydavateľstvo Zelený kocúr podľa mňa urobilo dobrý ťah, že preložilo všetky časti. Stačí len nahliadnutie do prvej a človek chce ďalšie. Tieto knihy by sa mali predávať spolu s varovaním: Pozor! Návykové.
 
Pozrieť tiež recenzie:
 
Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Zelený kocúr.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo na bux.sk.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly