štvrtok 3. mája 2018

Martin Repa - Spútaní časom

https://images.gr-assets.com/books/1522945520l/39724584.jpgJeden muž a jedna udalosť, ktorá má siahodlhé následky. Tragická nehoda odštartovala celý kolotoč. Duševný stav človeka je niekedy zradný. Hlavná postava o tom vie veľa. Je na pokraji zrútenia alebo je všetko inak? Čo urobí pre záchranu svojej rodiny? Poháňaní smútkom, strachom a beznádejou sme ochotní spraviť čokoľvek.
Matt sa chytá aj poslednej slamky. Chce naspäť starý život. Zlyhanie si nepripúšťa. Bojuje o svoje šťastie ako lev.
Kniha sa zahráva s mysľou čitateľa. Všetko je za hranicou pochopenia, preto sa stáva ešte atraktívnejšou. Je to realita? Akú silu má ľudské odhodlanie, túžba a presvedčenie? Príbeh balansuje na hranici viacerých udalostí, aby napokon mohla vyhrať len jedna. Tá, ktorá uzavrie všetky dohady.


Existuje iný svet? Ak áno, dá sa doň dostať? Čo keď je to skutočnosť? Tieto a ďalšie otázky nám predkladá dielo Spútaní časom od začínajúceho slovenského spisovateľa. Dej sa čoraz viac zauzľuje, aby sa mohol v závere dokonale rozpliesť. Treba iba vyčkať. Autor to má vynikajúco premyslené. Verte mu. (Alebo radšej nie. Perfektne nás odkláňa od toho, čo nechce, aby bolo videné.) Takto si predstavujem vydarený debut.

Strach žije v budúcnosti.
Ak to pochopíme, nevezme nám prítomnosť.

(str. 80)

Ako som vám už naznačila, kniha sa pohybuje medzi niečím hmatateľným a nehmatateľným. Je mysteriózna, takže sa u vás určite vyskytnú zimomriavky, no zároveň budete citovo kolísať, pretože zahŕňa všetky nálady. Dokonca aj niektoré kapitoly sú pomenované podľa pocitov. Na ich začiatku sú vždy napísané krásne citáty, ktoré vám zaručia, že si čítanie vychutnáte. Ja osobne som sa pár minút zamýšľala nad týmito peknými myšlienkami, ktoré boli predzvesťou toho, o čom budú nasledujúce strany, až potom som pokračovala príbehom. Na výbere hlbokých odkazov si dal Martin veľmi záležať. Naozaj to bola nádherná ukážka toho, ako si všetko dopredu premyslel a navrhol.

V diele sú použité aj ilustrácie a detaily obrazov spisovateľovho starého otca. Niektoré boli zvláštne a najprv sa mi zdalo, že do príbehu nezapadajú, no keď som prišla veciam na zúbok, už som si to nemyslela. Ak chcete vedieť, o čom píšem, stačí sa pozrieť na obálku. V takomto duchu sú ladené všetky obrazové materiály. Niektoré akoby tam patrili, iné sú znepokojivé, ale vzhľadom na povahu textu, s tým problém nemám. Text sa zahral s mojou mysľou, obrazy s mojimi očami.

Putá času nevydržia večnosť. Postupne sa trhajú a menia náš pohľad na okolie. Nakoniec ostanú iba tie najdôležitejšie. Vekom nemenné okamihy ukryté hlboko v nás.
(str. 122)

Keby som nevedela, že dielo napísal muž, tak by som si myslela, že autorom je jednoznačne žena. Nechápte ma zle. Nemyslím to ako výsmech. Sú tam také hlboké myšlienky. City prúdia celým príbehom až do konca. Pochybnosť, či to naozaj napísal muž, by bola opodstatnená. Nestáva sa často, že chlap je empatický až do takej miery, aby mohol napísať citlivý príbeh ako tento. Klobúk dolu. Mám však jednu výčitku: Keby trošku z tohto aspektu ubral, bolo by to dokonalé. Podľa mňa to s výlevmi máličko  prehnal. Citová zložka príbehu sa mi veľmi páčila, ale na druhej strane som pociťovala, že na mňa útočia emócie z každej strany a je potrebné pribrzdiť. Len trocha zjemniť jemnosť a nemala by som čo vytknúť.

Ešte stále nemôžem uveriť, že Spútaní časom je debut. Preto sa teším na ďalšiu autorovu tvorbu. Je všeobecne známe, že spisovateľ by sa mal stále zlepšovať, no čo keď je už prvá kniha na vysokej úrovni? Príbeh bol nevšedný, prekračoval hranice chápania a hral sa s nami až do konca. Martin vytvoril atmosféru, ktorá stupňovala napätie v deji, ale nedokázala čitateľa pripraviť na rozuzlenie. Bolo nečakané, logické a vyrazilo mi dych. Dielo je plné prekvapení, krásnych myšlienok a hlavne mrazivého, záhadného nádychu, ktorý zabezpečil mysteriózny základ všetkých situácií.

Hodnotenie: 4,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem samotnému autorovi.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly